Batu en Bromo

22 september 2013 - Kalibaru, Indonesië

Hallo allemaal! Hier weer een update vanuit Indonesië. Gisteren, zaterdag, hebben we een heerlijke relax dag gehad. 'S Ochtends eerst lekker uitgeslapen, voor eerst zonder haast kunnen ontbijten en lekker relaxen bij onze super mooie cottage! Het hotel was gelegen in de bergen van Batu en keek heel mooi uit over de verschillende steden. We hadden geen ordinaire hotelkamer, maar een cottage met alles er op en er aan :-). 's middags hebben we heerlijk bij het zwembad gelegen. Om 4 uur zijn we heel braaf even gaan slapen om ons alvast wat voor te bereiden op de nachtelijke tocht richting Bromo.
's avonds heerlijk gegeten en weer terug bij ons huisje aangekomen, bleek onze deur niet meer open te gaan. We vonden dit beiden toch wat vervelend (zacht uitgedrukt) aangezien onze spullen allemaal binnen lagen. Na 45 minuten heeft iemand van de TD de deur weer kunnen openen. Toen snel slapen, want om 23:30 ging onze wekker om af te reizen richting Bromo.

Om 00:15 stonden onze gids en chauffeur ons alweer keurig op te wachten. Na een rit van 2,5 uur kwamen we aan in een dorpje vlakbij Bromo, waar we zijn overgestapt in een jeep. Dat was ook echt wel nodig, want het was een hele steile en bumpy weg omhoog. Op een gegeven moment kwamen we door een hele grote zandvlakte. Echt heel apart om mee te maken. Bult op en af en het leek net de Dakar! Na de zandvlakte vervolgde we onze weg nog steiler omhoog. Met het stijgen werd ook de temperatuur steeds lager en de lucht steeds ijler. Op een gegeven moment konden we niet verder met de Jeep en moesten we de laatste 500-600 meter omhoog lopen. Een behoorlijke opgave voor mij, met mijn enkel. Daarnaast had ik ook veel last van de ijle lucht, 700 millibar, en moesten we regelmatig stoppen om op adem te komen. Uiteindelijk hebben we de barre tocht gered. Tot dan vonden we de temperatuur nog wel te doen, alleen stak de wind nu zijn kop op. Dit maakte het dat de gevoelstemperatuur zakte naar onder nul. Om 4:15 hadden we een mooi plekje bemachtigd om de zonsopgang te bekijken, samen met 2000 anderen!!! Niet normaal druk daar. Omdat het zondag was, kwamen veel lokalen ook naar de zonsopgang kijken. Er was dus weinig romantisch aan. Het wachten werd uiteindelijk wel beloont met een prachtige zonsopgang om 5:15. Een oranje bol die aan de horizon omhoog kwam. Na dat we vele foto's hebben genomen zijn we de weg naar beneden begonnen. Dit viel niet bepaald mee en toen we bij de jeep aankwamen, was ik ook helemaal kapot! Met de jeep zijn we weer naar de zandvlakte gereden, waar we een tempel (nog in gebruik) konden bekijken en we konden de krater van de Bromo bekijken (249 trappen omhoog). We hebben er voor gekozen om dit te laten voor wat het was, ik kon geen stap meer verzetten mijn pijnlijke enkel.
Eenmaal beneden in het dorpje aangekomen, hebben we lekker ontbeten bij mensen thuis. Wij zaten in hun woonkamer en zijzelf ergens in de kelder, het blijft een apart land.
Na het ontbijt zijn we richting Kalibaru gereden, nog 5 uur verder. Onderweg in de auto hebben we veel geslapen. Zo'n nachtje doorhalen hakt er toch in!
We zitten nu in Kalibaru in de bergen in een laten we zeggen bijzonder hotel. Geen airco, geen telefoon, geen koelkast.....ze geloven hier in de sereniteit van de eenvoud. Ik zeg, Spartaans! Morgen weer vroeg op en dan reizen we richting Bali, voor eindelijk echt vakantie!

Vanwege de slechte internet verbinding, zullen we nu geen foto's plaatsen maar proberen we dit morgen in Bali.

Voor nu welterusten en tot morgen!
Liefs Ronald en Marion

1. Co en Dorien:
    22 september 2013
    Wat een avontuur! Maar het was vast wel prachtig om te zien!
    Fijn te horen, Marion dat je nog steeds bijna alles mee kunt doen, ondanks je enkel.
    Morgen naar Bali, ben echt jaloers, wij weten hoe het daar is...... Heerlijk weer, lekkere ligbedden en geweldig eten. Ik wil ook!!!